Compliance
Iedere leidinggevende herkent direct dat gevoel : de onzekerheid dat u niet zeker weet of de organisatie van uw onderneming stevig genoeg in het zadel zit. Want als u niet in de gaten hebt dat er fouten worden gemaakt, bent u de eerste die daarop kan worden aangesproken.
Eindverantwoordelijkheid dragen is geen sinecure
Hoe groter de onderneming, hoe groter de vrees van de directie dat fouten leiden tot door toezichthouders opgelegde aanklachten of boetes. Niemand zit te wachten op een klacht bij KIFID. Een teleurgestelde Raad van commissarissen of ontevreden aandeelhouders zijn wel het laatste waar u op zit te wachten.
“Hebben alle medewerkers voldoende oog voor de herverzekeraars, die ook nog de nodige noten op hun zang hebben?” enz. enz.
Een oud spreekwoord luidt : “Ik wens je een grote zaak toe……. met veel personeel !
Handboeken en veel, heel veel ervaren juristen, acceptanten, productontwikkelaars en IT-leveranciers zijn tegenwoordig onontbeerlijk, wilt u de zaken in de hand houden. En dan moet u nog de beschikking hebben over een scala van goed getrainde schadebehandelaars, die op basis van weer andere protocollen gedekte schadeverzoeken kunnen afhandelen.
“Voorkomen is beter dan genezen.”…. is hier zeker relevant.
De oplossing voor deze problematiek wordt doorgaans gezocht via handboeken, cursussen en protocollen.
Maar altijd is er toch die twijfel of er structureel geen vergissingen worden gemaakt.
VOETANGELS EN KLEMMEN
Voetangels en klemmen werken in de praktijk niet, want een vergissing is zo gemaakt.
Innovatie & Creativiteit
Voetangels en klemmen zijn ook dodelijk voor de creativiteit en innovatief denken.
Robotisering werkt veelal ook niet omdat de menselijke maat daarbij doorgaans verloren gaat.
Beleidsregels, limiteringen, protocollen maken waar mogelijk structureel deel uit van de systematiek die eigen medewerkers en externe adviseurs toepassen tijdens zowel het afsluiten en onderhouden van verzekeringsovereenkomsten en tijdens de schadebehandeling.
12 X COMPLIANCE OP EEN RIJ
Team RealXS biedt u ten minste twaalf zekerheden voor het organiseren van uw Compliance:
1) Raamwerk verzekeraar
Tijdens de installatie van een Raamwerk voorziet de verzekeraar deze van de gewenste protocollen verzekeringstechnieken, tariefmodules, verzekerbare belangen en voor ieder belang de limieten / Limit tables.
* Hardcopy basis-instellingen verzekeraar
Desgewenst kan hiervan een hardcopy worden gemaakt ter verificatie, vastlegging en archivering.
2) Verzekeringsproducten
Op basis van een raamwerk-registratie, kunnen medewerkers van de verzekeraar, maar ook gevolmachtigden (coverholders) producten ontwikkelen. Daarom treft u een tegel aan gericht op het adequaat registreren van uw verzekeringsproducten.
Meer informatie over het registreren van een verzekeringsproduct treft u aan op deze pagina : LINK
* Gevolmachtigden
De producten van gevolmachtigden blijven ten allen tijde binnen de randvoorwaarden van het Raamwerk dat de verzekeraar als eerste heeft vastgelegd.
* Hardcopy product-instellingen
Desgewenst kan voor de verzekeraar daarvan een hardcopy worden afgedrukt zodat er geen misverstand bestaat over de wijze waarop de gevolmachtigde zijn product heeft ingericht.
3) Real-Text
Voor ieder product richt u vervolgens een tekstboek in. Dit tekstboek is de basis voor iedere polis van dat product-type die ooit wordt afgesloten.
4) Quality Scan
De verzekeraar of diens gevolmachtigde zin in staat een verzekeringsproduct te voorzien van een Quality Scan. Met name adviseurs adviseren optimaal als een Quality Scan beschikbaar is.
Adviseurs kunnen ook zelfstandig Quality Scan’s voor producten samenstellen. Verzekeraars kunnen deze vervolgens weer
verbeteren.
5) Aanvraag
Op basis van de product-registratie dienen cliënten een verzekeringsaanvraag in. De samenstelling van het vragenformulier geschiedt eveneens in de RealXS Backoffice. De vragen worden vervolgens via een API gepresenteerd op willekeurig welke website waarop het product is aangeboden.
6) IPID
Klanten ontvangen vervolgens een Insurance Product Information Document dat op maat is samengesteld op basis van de offerte-data.
7) Robot-acceptatie
Valt de aanvraag binnen de kaders van de robot-acceptatierichtlijnen, dan ontvangt de aanvrager onmiddellijk een offerte.
8) Visuele acceptatie
Valt de aanvraag buiten de kaders van de robot-acceptatie, dan wordt de aanvraag voorgelegd aan een bevoegde acceptant.
9) Offerte
Heeft acceptatie plaatsgevonden, dan volgt een voorstel tot verzekering in de vorm van een gedetailleerde offerte en premiecalculatie.
10) Grondslag = aanvraag
In de offerte staan niet alleen alle door de verzekeraar relevant verklaarde clausuleringen, maar tevens de informatie die door de aanvrager is verstrekt: de grondslag van de overeenkomst.
Dat biedt de klant en zijn adviseur tevens de mogelijkheid nog eens te controleren of de grondslag van de overeenkomst volledig en correct is geformuleerd.
11) Polis
* Standaard
Indien robot-acceptatie heeft plaatsgevonden, kan de polis automatisch worden opgemaakt op basis van de coördinaten die uw medewerkers hebben ingesteld voor het product.
* Maatwerk
Indien een aanvraag toch is geaccepteerd door uw medewerkers of gevolmachtigden, wordt de polis opgemaakt conform hun nadere instructies.
12)Geïntegreerde “Accounting“
De Assurantiesoftware van RealXS is volledig geïntegreerd met het Financiële pakket.
Het voordeel daarvan is dat het management de zekerheid heeft dat alle geboekte premies en schades per boekjaar per tekeningsjaar terug te vinden zijn in het eigen grootboek en in de sub-administraties zoals die door u zijn ingesteld.
Dit zijn slechts enkele van de vele voorbeelden van de wijze waarop Team RealXS u en uw onderneming wil behoeden voor fouten die tijdens het hele proces van activiteiten door of door anderen namens u zijn of worden uitgevoerd. |