Insurance Product Information Document "Op maat"
Als aanbieder van verzekeringsproducten bent u verplicht bij iedere offerte een IPID (Insurance Product Information Document) uit te reiken. Op 23 februari 2018 werd de IDD (Insurance Distribution Directive) van kracht binnen de EU. De verplichting tot het aanbieden van een IPID is daardoor ook in Nederland wettelijk verplicht.
Artikel 25 van de 2e Richtlijn IDD bevat een inspanningsverplichting die moet worden nagekomen door zowel verzekeraars als door het intermediair.
De titel van dit artikel spreekt al boekdelen:
‘Toezicht op producten en governance vereisten’
Letterlijk begint dit artikel met de navolgende tekst :
Verzekeringsondernemingen, alsmede tussenpersonen die verzekeringsproducten ontwikkelen voor verkoop aan klanten, zorgen voor handhaving, toepassing en toetsing van een procedure voor de goedkeuring van elk verzekeringsproduct, of van significante aanpassingen van bestaande verzekeringsproducten, vóór het in de handel wordt gebracht of onder klanten wordt gedistribueerd.
Het productgoedkeuringsproces staat in verhouding tot en past bij de aard van het verzekeringsproduct.
Tijdens het productgoedkeuringsproces wordt een beoogde doelmarkt voor elk product gespecificeerd, wordt gewaarborgd dat alle desbetreffende risico’s voor een dergelijke beoogde doelmarkt geëvalueerd zijn en dat de geplande distributiestrategie in samenhang is met de beoogde doelmarkt, en worden redelijke stappen genomen om ervoor te zorgen dat het verzekeringsproduct gedistribueerd wordt op de beoogde doelmarkt.
De verzekeringsonderneming begrijpt en toetst ook regelmatig de verzekeringsproducten die zij aanbiedt of in de handel brengt, waarbij rekening wordt gehouden met alle gebeurtenissen die materiële gevolgen kunnen hebben voor het potentiële risico voor de beoogde doelgroep, om ten minste te beoordelen of het verzekeringsproduct blijft beantwoorden
aan de behoeften van de beoogde doelgroep en of de geplande distributiestrategie passend blijft.
In gewoon Nederlands : zij die verzekeringsproducten ontwikkelen en op de markt brengen of daarin wijzigingen aanbrengen, moeten zich eerst vergewissen van de kwaliteit van die producten en wijzigingen. Hierbij moet u de belangen van de beoogde doelgroep scherp in het oog houden.
Een nadere toelichting op deze verplichtingen staat op deze pagina: LINK
Een voorbeeld van een IPID op maat treft u aan op deze pagina.
Verzekeringskaart
Aangezien de Nederlandse verzekeringsbedrijfstak in 2018 nog niet toe was aan geautomatiseerde verwerking van IPID’s, heeft het Verbond van Verzekeraars een alternatief voor de IPID bedacht : de Verzekeringskaart.
Echter op termijn moeten alle aanbieders van verzekeringsproducten toch echt een adequate gepersonaliseerde IPID aanbieden zodra zij een offerte voor een verzekeringsproduct aanbieden.
En Real-access Software voorziet daarin.