Quality Scan
IS DE PRIJS WEL DE JUISTE FACTOR VOOR ADVIES?
Misverstand : Klanten denken vaak dat de prijs het voornaamste verschil tussen vergelijkbare verzekeringsproducten. Met andere woorden : voor prijsvergelijking heb je geen advies nodig van een adviseur!
Een oerwoud aan producten
Hoewel het aantal aanbieders van verzekeringsproducten de afgelopen decennia aanzienlijk is gedaald, is er toch nog steeds sprake van een grote diversiteit aan verzekeringsproducten. Sommige verzekeraars bieden bovendien verzekeringsproducten aan onder meerdere labels.
Het adviseren over de keuze voor een verzekeringsproduct is voor adviseurs eigenlijk een ondoenlijke taak.
De klant is steeds mondiger geworden en het is een kwestie van tijd voordat klanten de adviseur aansprakelijk stellen voor het uitbrengen van een advies dat volgens hen onder de maat is.
Beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar staan dan zware tijden te wachten: premiestijgingen rijzen dan de pan uit.
Quality Scan?
Een Quality Scan helpt een deskundige adviseur dus bij het kiezen van het meest passende verzekeringsproduct. Daarnaast biedt de Quality Scan ook de schadebehandelaar in geval van schade een specifiek en helder inzicht in de relevante bepalingen die in de polisvoorwaarden zijn opgenomen.
Zij horen zich te vraag te stellen : “Wat mogen verwachten van ons verwachten?” En als in de Quality Scan het antwoord niet gevonden kan worden, dan moet deze zo spoedig mogelijk worden aangevuld.
Quality Scan
De Quality Scan is geen leesvoer voor klanten.
Met behulp van een goede Quality Scan vinden professionals het licht in de duisternis.
Voorbeeld :
Iedere professional kent de term “alle van buitenkomende onheilen“.
Daaronder vallen dus alle gebeurtenissen en gevaren die mogelijk schade veroorzaken aan een verzekerd belang.
NIETS UIGEZONDERD DUS!
De meeste verzekeraars beperken dus de dekking, maar dan is in ieder geval duidelijk welke gevaren niet zijn gedekt .
Vanzelfsprekend dan neemt de verzekeraar bijvoorbeeld een uitsluiting voor molest op in de voorwaarden.
Is er sprake van oorlogshandelingen in bepaalde gebieden, dan legt de verzekeraar bijvoorbeeld een uitsluiting opnemen t.z.v. molest.
Wat is het verschil tussen onheilen en schadegebeurtenissen?
Een bekende verzekeraar bracht ooit polissen op de markt waarin dekking werd geboden voor “alle van buitenkomende schadegebeurtenissen“. Zo op het eerste oog lijkt dat op “alle van buitenkomende onheilen. Maar dat was dus niet het geval. De verzekeraar vermeldde namelijk elders in de voorwaarden een lijstje met gevaren die dan gedekt zijn. Voor deze verwerpelijke vorm van misbruik is deze verzekeraar dan ook afgestraft.
Het scherpen van de geest
Het samenstellen van een Quality Scan is een leerzaam en zeer doelmatig werk. Wellicht zelfs een job waarbij meerdere deskundigen betrokken moeten zijn.
Onderhoud
Het resultaat is slechts de start van een dynamisch proces. Gaande weg kan een Quality Scan worden geoptimaliseerd. Adviseurs die ontdekken dat informatie ontbreekt, kunnen deze laten toevoegen. Verzekeraars die de kwaliteit van hun product onvoldoende kunnen presenteren binnen het kader van een Quality Scan, kunnen evenzeer verbeteringen voorstellen: een kwestie van typen! Een Quality Scan voor autoverzekeringen zal dus voor iedere autoverzekering toepasbaar zijn.
Paraat bij ieder product
Is er voor een verzekeringsproduct een Quality Scan beschikbaar, dan kan deze gekoppeld worden aan dat product.
En dus is deze op ieder moment beschikbaar voor alle betrokkenen. Transparantie optima forma!
Meer informatie over de Quality Scan, het samenstellen daarvan en voorbeelden, treft u aan op deze PAGINA.