Ketenintegratie
Oosterscheldekering : een betrouwbare keten van beton en staal
“Het ontwikkelen van een nieuwe visie ziet men doorgaans als een estafette waarbij de leden van uw team in goed overleg het stokje van elkaar overnemen. Iedere ronde kost tijd en tijd is geld. Met de introductie van haar nieuwe software maakt RealXS het denkbaar dat het hele team gelijktijdig van start gaat zodat de benodigde tijdsinvestering wordt bekort. Met als gevolg dat maximalisatie van efficiëntie binnen één ronde bereikbaar is. ”
Gezamenlijke belangen van Verzekeraars, bemiddelaars, adviseurs en klanten binnen software eindelijk centraal gesteld!
Even terug in de tijd
Nadat automatisering in de jaren 1976/1980 in haar huidige vorm beschikbaar kwam voor het bedrijfsleven, hebben verzekeraars, beursmakelaars, gevolmachtigden en intermediairs direct ingezien welke onvoorstelbare mogelijkheden het gebruik van beeldschermen voor hen heeft. Een geweldige efficiëntieslag was ineens mogelijk.
Draagt elkanders lasten
Historisch bezien hebben Direct Writers, Intermediaire verzekeraars, bemiddelaars, adviseurs, beursmakelaars, provinciale gevolmachtigde agenten, Beursassuradeuren, Franchiseketens, Koepels, Service providers en hoe ze verder ook nog mogen heten, allemaal het oogmerk om het principe van “draagt elkanders lasten” te organiseren. De een doet dat ism adviseurs, de ander levert administratieve diensten, maar er is hoe dan ook sprake van een concept waarbij administratieve vaardigheden de boventoon voeren.
Sommigen werken met Pools, andere met Participaties in Co-assurantie, maatschappijpolissen, beurspolissen, Lloyd’s polissen, binnen- en buitenlandse belastingen en vergeet u niet de polissen die uitgedrukt (moeten) worden in andere valuta en/of in andere talen. Allemaal Financiële Diensten geleverd door Financiële Dienstverleners die allemaal een eigen invalshoek hebben bij het voeren van de verzekeringsadministratie.
Allemaal dubbel werk en dus niet duurzaam maar inefficiënt en onoverzichtelijk. En de wetgever bedenkt daar regelmatig nog een inefficiëntieslagje bij.
Geen Ketenintegratie!
Iedere automatiseerder realiseerde destijds dat er op termijn een oplossing nodig was voor het uitwisselen van gegevens. Niemans had echter kunnen bedenken dat het zenden, ontvangen en verwerken van data ernstig bemoeilijk was omdat iedere programmeur zijn eigen keuze had gemaakt over de vormgeving daarvan.
Voorbeeld: De Weledelgestrenge heer Jhr. Mr. Johan M.K.L. van Stoethaspel tot Pieterburen.
Hoe lang mag een naam zijn? Registreren wij de voorletters separaat? Registreren wij de titels daarin ook? Registreren wij de voornaam? De aanhef? Een adres in het buitenland?
Registreren wij een datum als ‘dag, maand, jaar’ of ‘jaar,maand,dag’? Of zonder vermelding van de eeuw ?
Dus Ketenintegratie!
Sinds 1995 zijn talrijke uitstekende initiatieven genomen om ketenintegratie toch mogelijk te maken. In dikke handboeken is uiteengezet welke gegevens nodig zijn om een naam of een vervaldatum, begindatum, einddatum etc. aan te leveren voor andere systemen. ASDN, ABZ, Meetingpoint, e-ABS/VNAB, DIN, DAK en honderden andere diensten vormen de basis van een heel netwerk van keten-integratie waarbij ook initiatieven als FISH in instanties als de RWD en DIGID zijn geïntegreerd. In maart 2011 is - met de ingebruikname van de laatste fase van e-ABS - dit proces in feite volbracht.
Maar functioneert dit nu echt?
VERZEKERINGSGROEPEN
Verzekeraars van dit moment zijn niet meer die maatschappijen van voorheen. In tegendeel: in feite zijn verzekeringsgroepen niet meer dan samengestelde gezinnen waarbinnen een groot aantal partijen zijn samengesmolten. Iedere partij had en heeft nog steeds zijn eigen automatiseringssysteem in gebruik. In de meeste van deze samengestelde huizen treft u niet alleen Direct Writers aan, maar ook intermediairs, adviseurs, gevolmachtigde agenten, franchiseondernemingen en verzekeringsmaatschappijen die zich richten op de samenwerking met intermediairs. Dat is niet echt bevorderlijk voor de over-zichtelijkheid van de business binnen de groep.
Innovatie zit ons in het bloed
Het familiebedrijf Eurolloyd Verzekeringen (v/h Lugt Sobbe & Co) is door de jaren heen en sinds 1835 op talrijke gebieden toonaangevend geweest. Was de eerste makelaar die zich toelegde op de samenwerking met intermediairs. Was de eerste makelaar die het initiatief nam om als Postenbank te functioneren. Heeft talrijke innovaties doorgevoerd die door vrijwel alle verzekeraars zijn overgenomen. Denkt u hierbij aan de wijze waarop alle verzekeraars tegenwoordig de graad van blijvende invaliditeit laten taxeren. Aan dekking tegen gevaren als blijvende invaliditeit door ziekte, Onverwacht voogdijschap, schade door sneeuwdruk, Wateroverlast door hevige regenval, Kruiend ijs, Terrorisme, Datagerelateerde storingen, Regenverzekering voor evenementen en vakanties in Nederland.
Software
Eurolloyd Verzekeringen was in 1978 het eerste verzekeringshuis dat in eigen beheer software had vervaardig waarbij intermediairs diensten leverden in de ruimste zin van het woord : Postenbank, Beurspolissen, verzekeringen afgesloten bij maatschappijen en polissen afgesloten als gevolmachtigde agent van de Lloyd’s Markt en als gevolmachtigde van talrijke verzekeringsmaatschappijen in Nederland en daar buiten.
The right man in the right place
Het uitwisselen van data is nu dus doorgaans mogelijk. Maar is het niet tijd voor een grondige evaluatie ? Is daarmee ook het punt is bereikt waarop partijen optimaal efficiënt gebruik maken van elkaars diensten en inspanningen ? De klant wil eenvoudige zaken nu ook zelf kunnen regelen. Omdat de wereld steeds complexer wordt als gevolg van Nationale en Internationale regelgeving, moet tijdig worden begonnen met het voorbereiden van een volgende efficiëntieslag : the right man in the right place.
Een nieuwe impuls
Het strijdperk overziende, lag het voor de hand dat – na de verkoop van Eurolloyd aan Deltalloyd in 2007 – de weg open lag voor het nemen van een initiatief. Het team softwarespecialisten dat in voorgaande jaren al had samengewerkt bij Eurolloyd, heeft vervolgens geïnventariseerd of, en zo ja, welke oplossing nodig was voor het maken van de noodzakelijke efficiëntieslag. Daarbij legden wij de lat hoog. Zo hoog mogelijk.
Efficiëntie, Transparantie, Compliance, Communicatie
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Het nemen van verantwoordelijkheid en het aanvaarden van de gevolgen : “Schowtime”
Polissen gedekt door één verzekeraar, Co-assurantie, Pools
Digitale ondertekening
Multi linguaal voor medewerkers
Multi linguaal voor klanten
Buitenlandse risico’s, andere valuta, andere belastingen
Ieder denkbaar Verzekeringsproduct, gekoppeld aan ieder denkbaar acceptatieprotocol
Integrale tekstverwerking waarbij één tekst multifunctioneel inzetbaar voor willekeurig welk document.
Conversie, conversie
RealXS realiseerde eerst een platvorm waarmee het mogelijk is om andere datasystemen te converteren naar het RealXS model. Deze methodiek passen wij toe met 100% resultaat.
RealXS = de gebruiker bepaalt
Iedere verzekeraar bepaalt zelf welke branches hij wil laten verwerken met RealXS Software, welke producten hij wil aanbieden en tot welke limieten deze acceptabel zijn. Aan de hand van protocollen, zijn Intermediairs in staat veel voorwerk te doen voor de acceptanten van verzekeraars. Adviseurs bepalen aan de hand van de door verzekeraars gegenereerde product-eigenschappen welk product het beste past bij de klant. Niet de prijs, maar de eigenschappen van het product zijn in eerste aanleg bepalend voor het uitbrengen van een advies.
Premie ten minste 20 procent omlaag door efficiënter werken
Mits partijen de estafette gelijktijdig lopen, kan - zelfs in een provisie-loze wereld – het saldo van
- de netto prijs van verzekeringsproducten , verhoogd met
- de kosten van bemiddelaars en adviseurs
20 procent lager zijn dan de bruto premie die de consument tegenwoordig betaalt voor een kwalitatief minder goed product.
Maar dat geldt niet voor iedereen
Voor de klanten die bovenmatig vaak een beroep doen op hun verzekeringsdekking is het desgewenst mogelijk een daarop ingesteld verzekeringspakket aan te bieden. RealXS is in staat om deze klanten snel te traceren zodat verzekeraars in staat zijn daarop te anticiperen door het aanbieden van een daarop ingesteld verzekeringspakket.
En ook dat is ook weer goed nieuws voor de andere klanten.
Marketing naar klanten
Uw nieuwsberichten stuurt u uitsluitend aan relevante doelgroepen binnen uw relatiekringen : deze zijn gemakkelijk voor te bereiden en te selecteren via slimme routes die u zelf kunt genereren via data-mining.