Schadeafhandeling
Software van RealXS is voorzien van een schadebeheer-systeem. Hiermee kunt u op zeer efficiënte wijze polis gegevens fixeren voor het schadedossier. Tevens maakt Real-Access het mogelijk dat ook alle contacten worden bijgehouden die op de een of andere wijze van belang (kunnen) zijn voor het beoordelen en afhandelen van een schade.
SHOWTIME?
Iedere keer als uw bedrijf een schademelding ontvangt is het “Show time”…. toch?
Adviseurs en schadebehandelaars varen doorgaans blind op hun kennis en ervaringen.
Uit het aantal klachten over de afhandeling van schades blijkt dat kennis en ervaring van medewerkers niet altijd volstaat de zaken op adequate wijze af te handelen. Dat is niet alleen schadelijk voor uw Corporate image, maar tevens voor de goede naam van de verzekeringsbedrijfstak in het algemeen.
Op deze pagina LINK hebben wij uiteengezet wat het nut is van optimale verslaglegging van de rechten die voortvloeien uit de overeenkomst.
Dat is niet alleen essentieel voor de adviseur die het product adviseerde.
Maar dat is net zo belangrijk voor de schadebehandelaar die zo snel mogelijk moet beoordelen of een schade wel of niet gedekt is.
Als er redenen zijn voor twijfel, dan moet hij tijdig de schade-expert wijzen op de noodzaak specifieke informatie te verzamelen. Twijfelt hij niet, dan is het zaak de klant snel gerust te stellen.
Iedere schademelding biedt de schadebehandelaar de kans de klant te laten zien dat de keuze voor het afsluiten van een verzekering bij uw onderneming inderdaad de juiste keuze was. Wie dat snel en efficiënt doet, levert de klant de dienst die deze ook had verwacht. En ook dat is goed voor uw corporate image.
Natuurlijk is het van belang zo snel mogelijk vast te stellen of een schade gedekt is of niet. Als de schade nadrukkelijk niet valt onder de beoogde verzekeringsdekking, dan moet u de klant zo snel mogelijk op adequate wijze uitgeleggen waarom de polis niet van kracht is.
DATA
Het merendeel van de schades moet uw bedrijf op adequate en efficiënte wijze in staat zijn te regelen. Dan is het wel zo handig als dit behandelingsproces zoveel mogelijk automatisch plaatsvindt. Snelle afhandeling is immer de beste reclame.
Een goed schadedossier bevat actuele informatie over zaken als :
– De datum
– Het voorval
– De locatie
– De geschatte omvang van de schade
– Salvage
– Aanstelling van een schade expert
– Wel/niet contra-expertise
– Registratie van getuigen
– Registratie van betrokkenen (politie, brandweer, hulpdiensten, ziekenhuizen)
– Registratie van juridische partijen (advocaten, accountants, notarissen, fin. instellingen)
– Registratie van tegenpartijen die schade claimen
– Registratie van tegenpartijen op wie schade te verhalen is
– Registratie van familieleden als er mensen zijn overleden
Kortom : een woud van gegevens van alle betrokkenen zijn niet alleen van belang zijn voor de beoordeling van een schade.
De namen en adressen zijn tevens van belang voor het voeren van correspondentie. De volledigheid van het schadedossier biedt uw opvolgers een volledig inzicht rond de omstandigheden die relevant zijn voor de beoordeling van de schadevergoeding.
Vanzelfsprekend zijn deze gegevens ook van belang indien bedragen van deze partijen ontvangen of aan hen zijn verschuldigd.
Schadecorrespondenten
Een goede schadecorrespondent is onmisbaar voor iedere verzekeraar of adviseur.
Als hij zijn zaken goed op orde heeft, is hij in staat zijn taak op efficiënte wijze uit te voeren.
Heeft hij zijn zaken niet goed op orde:
Dan worden schades onterecht toegekend.
Dan worden schades onterecht afgewezen.
De rol van de CEO
Het management lijkt vaak achter de feiten aan te lopen.
Als CEO wil je eigenlijk vanmiddag al weten wat de schadelasten zijn die vanmorgen het gevolg zijn van gladheid op de weg, een overstroming van een woonwijk of een brand in een industriegebied.
Statistieken
Een CEO wil eveneens weten hoe het er voor staat met de schadelasten voor aansprakelijkheid sinds 1 januari van dit jaar.
Als deze informatie pas over een jaar beschikbaar is, vaar je eigenlijk geblinddoekt over een drukke rivier.
Team RealXS heeft het systeem daarom voorzien van een schadebeheer-systeem waarmee op zeer efficiënte wijze polis gegevens worden gefixeerd t.b.v. het schadedossier.
De tegenpartij / Getuigen / Functionarissen / Juristen / Notarissen / Salvage-medewerkers / Experts
Het systeem voorziet tevens in het beheer van alle contacten die op de een of andere wijze van belang (kunnen) zijn voor het beoordelen en afhandelen van een schade.
U kunt deze partijen al dan niet voorzien van een eigen rekening-courant waarop alle financiële handelingen worden verwerkt en weergegeven.
Daarnaast kunt u ieder schadedossier voorzien van een digitaal dossier waarin specifieke of algemene mededelingen zijn opgeslagen.
Natuurlijk is het schadesysteem gekoppeld aan Real-Text waarmee gestandaardiseerde of semi-standaard of optionele correspondentie kan worden samengesteld en verzonden.