Innovatief offreren
REAL INSURANCE
Offreren is pas mogelijk als er de klant een product kan kiezen. Dus voorafgaande aan de aanvraag en de offerte voor het afsluiten van een verzekeringsproduct, is er veel werk aan de winkel, zoals de ontwikkeling van het Product, de registratie daarvan in de Backoffice, het samenstellen van een vragenformulier "op maat" , robotacceptatie, de samenstelling van de offerte (lay-out) en tot slot de levering van een polisdocument en de registratie daarvan.
Product registratie
De Real-Access zou tvolstrekt niet functioneren zonder inbreng van uw specialisten. Pas nadat uw medewerkers de Backoffice hebben geleerd welke zaken van belang zijn voor het verzekeringsproduct, is de Backoffice in staat websites aan te sturen die een aanvraagformulier kunnen aanbieden.
STAP VOOR STAP
Distributie
Vervolgens besluit u of u de distributie
Zelf ter hand neemt
Adviseurs aanstelt die de distributie verzorgen
Over laat aan een gevolmachtigde
Over laat aan een gespecialiseerde co-assurantiemakelaar
De aanvraag
De offerte is vanzelfsprekend het resultaat van de informatie die de klant heeft verstrekt via de API.
Acceptatie
Vervolgens komt de aanvraag wel of niet in aanmerking voor automatische (robot)acceptatie.
Is dat niet het geval, dan legt de Backoffice de aanvraag voor aan een bevoegde acceptant die betrokken is bij het beheer van de portefeuille waartoe het product hoort.
Tarifering
Als een product wordt geïnstalleerd, worden tevens de relevante tariefmodules geregistreerd. Deze kunnen te allen tijde worden aangescherpt of afgestemd op de praktijk. Direct na aanpassing worden deze per direct toegepast op alle nieuwe offertes.
Een aanvraag komt uitsluitend in aanmerking voor een offerte, mits de relevante premietarieven toegepast kunnen worden.
Is dat niet het geval, dan raadpleegt Real-Access automatisch een acceptant. Deze heeft vervolgens de mogelijkheid tot acceptatie of definitieve afwijzing.
Offerte
De offerte stelt de Backoffice samen aan de hand van de instellingen die bij het product horen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van alle relevante factoren die relevant zijn voor het verzekeringsproduct, zoals dat door uw medewerkers is bedacht.
Real Text
Real-Text is de tekstverwerker van Real-Access. Daarmee worden alle standaard teksten, variabele clausules, tot en met het eigen risico overzichtelijk in de offerte verwerkt.
Product > offerte > polis
De instellingen die bij de product-registratie zijn toegepast, worden overeenkomstig verwerkt in de digitale offerte en de polis is feitelijk een identiek document.
Het verschil tussen een polis en een offerte
Het belangrijkste verschil is dat een offerte slechts melding maakt van de verzekeraars, terwijl de polis door of namens verzekeraars is voorzien van een digitale handtekening.
Grondslag van iedere verzekeringsovereenkomst
Volgens de wet is het aanvraagformulier de grondslag van iedere verzekeringsovereenkomst.
Iedere offerte die via Real-Access wordt uitgebracht, is voorzien van een verslag van de antwoorden die de aanvrager heeft verstrekt via het digitale vragenformulier. Zo kan de verzekeringsnemer altijd nazien hoe de overeenkomst tot stand is gekomen. Voor de verzekeraar tevens het bewijs dat de verzekerde kennis draagt van de inhoud.
IPID
Een Insurance Product Information Document (Verzekeringskaart) moet verplicht worden verstrekt bij iedere offerte.
Deze dient “op maat” te zijn samengesteld en bij de offerte te worden aangeleverd.