Transparantie
Team RealXS heeft zich tot het uiterste ingespannen de Software zo in te richten dat partijen (adviseurs en verzekeraars, assurantiemakelaars en gevolmachtigde agenten) - waar mogelijk - informatie delen. Zo vallen er ook geen centjes tussen de planken van de werkvloer!
Hoe ziet “transparantie” er nu echt uit ?
Per 1 januari 2023 zijn nieuwe vereisten aan de informatieverstrekking in werking. De Verzekeringssector zal daarvoor hard aan het werk moeten. Op dit moment wordt doorgaans nog niet aan de huidige vereisten voldaan.
De AFM hoopt dat de inzichten uit de onderzoeken hierbij kunnen helpen.
In het kort komen de vereisten hierop neer:
Duurzaamheidsinformatie kan over de hele linie begrijpelijker en concreter
93% deelnemers zit bij een pensioenregeling die duurzame kenmerken promoot
Beheerders van beleggingsfondsen zijn voorzichtiger geworden met duurzaamheidsclassificaties
Sector moet zich voorbereiden op specifiekere regelgeving over duurzaamheidsinformatie
Transparantiewetgeving duurzame financiering moet ‘groenwassen’ voorkomen
Markt discipline
Tot de jaren 70 was er sprake van een zekere mate van markt-discipline.
Wie een scheve schaats leek te rijden, werd daarop aangesproken door de Heeren van De Vos of Mees & Zoonen. Had je geen goede verklaring voor je gedrag, dan had dat consequenties!
SER afd. Assurantiebemiddeling
De controlerende functies die deze private instituten hadden, zijn op enig moment afgeschaft omdat het niet meer paste in de moderne tijd. Voortaan werd de SER als enige verantwoordelijk voor controle en handhaving van de wetgeving.
AFM
De SER bleek niet in staat tot handhaving en dus werd de AFM in het leven geroepen om voortaan de handel en wandel op de verzekeringsmarkt in de gaten te houden. Maar overheidsinstanties lopen per definitie achter de feiten aan. Pas als blijkt dat het mis is gegaan, maken zij plannen om te gaan handhaven.
Transparantie optima forma
Team RealXS hoopt dat zij een bijdrage levert aan een verzekeringsmarkt die oprecht is. Volgens de ontwerpers kan door transparantie de kan op afkeurenswaardige gedragingen tot een minimum beperkt worden. Ons motto is daarom: zij die maximaal op transparante wijze met elkaar tot zaken komen, spannen zich ook maximaal in voor het leveren van kwaliteit.
Transparantie t.a.v. de berekening van premies
Transparantie t.a.v. de voorwaarden
Transparantie t.a.v. de reikwijdte van de geboden verzekeringspropositie
Transparantie t.a.v. de beloningen die het intermediair ontvangt
Transparantie t.a.v. de kosten die verzekeraars in rekening brengen
Transparantie t.a.v. de resultaten van belegde spaargelden
Bovendien: Ttansparantie, in combinatie met zelfredzaamheid biedt uw verzekeringsbedrijf immers de beste mogelijkheden op efficiënte wijze uw verzekeringsbedrijf tot een succes te maken. En dan is het altijd handig als u met data-mining regelmatig de actuele ontwikkelingen en de premie/schadestatistieken controleert.