Kennisintegratie
Transparantie in de verzekeringsmarkt is een veelbesproken onderwerp, maar wat te denken van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) door kennisintegratie?
In augustus 1984 publiceerde onze dga (Van Ommen) een zeer kritisch artikel in de vakpers onder de titel :
“VERGANE GLORIE”. Daarin werden een groot aantal misstanden aan de kaak gesteld. Niet om te klagen, maar om te waarschuwen dat het de hoogste tijd is om het tij te keren.
Er is sinds 1984 eigenlijk geen vooruitgang geboekt. Schandaal op schandaal trof de verzekeringswereld.
De SER heeft haar taken moeten overdragen aan de AFM.
De brokers covers deden de SER de das om.
De Verzekeringskamer heeft haar taken moeten overdragen aan DNB.
Fraude bij Stichtse Glas, Reliance, Frisia met haar koopsompolissen en de Vie D’or deden de Verzekeringskamer de das om.
Het is echter maar de vraag of wisseling van de wacht kan leiden tot het beoogde resultaat :
Transparantie, Product-controle en Solvabiliteit.
Waar een wil is, is een weg, maar als men de wil niet heeft, worden andere wegen gezocht en gevonden.
AFM en het Ministerie van Financiën hechten ook aan transparantie aangaande de beloning van intermediairs.
Ten aanzien van verzekeringsvormen zoals geldverstrekkingen en spaarproducten/pensioenen is het verboden om nog
afsluitprovisies toe te kennen die deel uitmaken van de consumentenprijs.
Intermediairs moeten voor sommige producten zelf hun kosten begroten en berekenen.Ten aanzien van schadeverzekeringen is dit ook wenselijk, maar niet uitvoerbaar, zo wordt gesteld.
De verzekeringsbedrijfstak kent (mondiaal en dus ook in Nederland) ondernemingen met allerhande nuttige en onnuttige functies :
- Verzekeringsmaatschappijen
- Verzekeringsbeurzen zoals in Amsterdam en Rotterdam, Lloyd’s of London, Quatar, Miami.
- Assurantiemakelaars ter beurze
- Gevolmachtigde agenten die meestal buitenlandse verzekeraars vertegenwoordigen
- Service providers die als postenbank fungeren als klanten van intermediairs polissen hebben afgesloten bij verzekeraars
waarmee intermediairs geen zaken doen.
- Franchise bedrijven, waarbij intermediairs zich aansluiten zodat zij bepaalde producten kunnen voeren die door de
verzekeraars zijn gegund aan die ketens.
- Intermediairs / verzekeringsadviseurs
Dubbel werk ?
En al die ondernemingen maken gebruik van een computersysteem van hun keuze en wisselen al dan niet bruikbare data uit. Tussen al die geautomatiseerde administraties zitten weer talloze bedrijven die druk in de weer zijn informatie heen en weer te schuiven via protocollen.
Omdat iedereen zijn eigen belangen moet verdedigen, is er geen sprake van een centrale aanpak en dit kost allemaal een pak geld waarvoor de consument de rekening betaalt.
Commercie
Verzekeraars communiceren bij voorkeur alleen de positieve aspecten van hun producten en zij laten het aan de adviseurs over te ontdekken waar de nadelige punten zitten. Dit hebben wij opgelost d.m.v. de Quality Scan en het Quality Centre.
Klantenkennis
Adviseurs weten veel, maar hun advies is klantgericht. Zij zijn niet de adviseur van de verzekeraar!
Soms maken de adviseurs zich schuldig aan het bedriegen van verzekeraars. Dat is nog erger dan een slecht advies.
Slechte communicatie door verzekeraars en klanten die informatie onthouden aan de verzekeraars, hebben grote gevolgen en die moeten dan weer in Radar of in de rechtszaal worden uitgeknokt : en dat is weer slecht voor de goede naam van het verzekeringsbedrijf! Voorbeeld van liegen en bedriegen : LINK. Het zal je personeel maar wezen!
Kortom : hoogste tijd om eens orde op zaken te stellen. Daarop zijn wij in 2007 aan de slag gegaan om een heel nieuwe visie te ontwikkelen waarin zowel de verzekeraars als de intermediairs - maar vooral de consument - veel beter van worden.
Uitgangspunt daarbij is :
1) Transparantie door alle betrokken partijen (en dus ook door de consument die vaak niet eens weet dat hij iets heeft verzwegen)
2) MVO
3) 100 procent efficiëntie (dus geen dubbel werk meer doen)
4) Maximale management informatie voor verzekeraars
5) Maximale inzet van de bemiddelaars om de producten op de juiste wijze aan te bieden en te registreren
6) Maximaal resultaat voor de Consument
- De prijs van verzekeringsproducten van alle verzekeraars kan tot 50 procent omlaag zodat hij maar al te graag de kosten van de bemiddeling en adviseurs wil betalen
- Betere producten, want adviseurs zijn alleen in staat optimaal te adviseren als ook de nadelen van producten duidelijk worden geëtaleerd.
- Goedkopere producten omdat de adviseurs dan ook vrij zijn de “goede” risico’s te scheiden van de “slechte”:
het consumentenbelang staat immers voorop!
· Verzekeraars delen hun kennis met de bemiddelaars
· De bemiddelaars delen de kennis met de adviseurs
· De adviseurs delen hun kennis met de bemiddelaars
· De bemiddelaars delen die kennis met de verzekeraars
EN KENNISINTEGRATIE IS EEN FEIT……………
Het afgelopen jaar hebben wij een aantal sleutelfiguren een sneak preview van deze website gegund. Zij mochten in de keuken kijken om te kunnen meedenken en kritisch te zijn.
Het resultaat is dat er nu niet alleen een alternatieve visie op tafel ligt, maar ook een volledige automatisering waarmee de transformatie van de “oude” toestand naar een nieuwe - volledig kan realiseren.