Logo realXS
nlen
Home
Onderwerp
Voor wie is onze software geschikt?Innovaties Team RealXSRekencentrum / Open ConnectCompliance Co-assurantie Internationale zaken Documenten opmaak Fin.administratie / AccountantsOver Real AccessQuality Scan/IPIDWaarom RealXS software?
Contact
Home Boekenkast Voorbereiding Productregistratie Deel 1a

Voorbereiding Productregistratie Deel 1a

switch to English2.jpg75 Producten.jpgProducten zijn er in vele variëteiten. Bij verzekeringsproducten is dat niet anders.

Het registreren van uw verzekeringsproduct in de Backoffice
Voor het registreren van een product, zal de bedenker gedetailleerd te werk moeten gaan om de Backoffice duidelijk te maken welke factoren voor zijn product relevant zijn.
Wij splitsen dit op in de navolgende vier onderdelen :
De Overeenkomst;
De Belangen (casco, aanspr., rechtsbijstand, blijvende invaliditeit) die met het product verzekerd kunnen worden (Premiecomponenten);
De informatie die betrekking heeft op de verzekeraars en de wijze waarop deze worden geregistreerd;
De informatie die betrekking heeft op specifieke objecten of personen, indien en voor zoverre deze onder één of meer Premiecomponenten vallen en waarvoor premie verschuldigd is.

1) DE OVEREENKOMST
Verzekeringsproducten of -pakketten zijn doorgaans ontstaan in de loop der tijd. Voortschrijdend inzicht, concurrentie en/of vraag vanuit de markt zijn van grote invloed geweest op de verzekeringsproducten zoals deze momenteel op de markt te vinden zijn. Van brandpolis tot uitgebreide dekking of “alle onheilen”: alles heeft een prijskaartje. Dan is het wel van belang dat de producten goed zijn te beheren. Naast een set adequate verzekeringsvoorwaarden, moet het product zijn voorzien van een adequaat systeem voor:

  • Het indienen van een aanvraag tot offerte.

  • Het accepteren van de aanvraag / het doorverwijzen naar een acceptant

  • Bij acceptatie : het berekenen van een offertepremie / het toepassen van specifieke bepalingen

  • Het opmaken van een digitale offerte

  • Het toezenden van een IPID (Insurance Product Information Document)

  • Het verwerken van een opdracht tot het afsluiten van een verzekeringsovereenkomst

  • Het opmaken van de polis (wel/niet digitale ondertekening namens verzekeraar(s)

  • Het factureren en incasseren van de eerste premie

  • Het factureren en incasseren van prolongatiepremies in termijnen van een, twee, drie, vier, zes of 12 maanden

Dit zijn allemaal zaken die duidelijk moeten zijn als een verzekeringsproduct moet worden geautomatiseerd.

Team RealXS heeft zich toegelegd op een eenvoudig gebruik van haar software. Dus zonder de noodzaak om
IT-specialisten en analisten te moeten inzetten voor implementaties of wijzigingen in voorwaarden, clausules,
pakketonderdelen enz.

Voor het registreren van een verzekeringsproduct is het wenselijk dat de ontwerper van het product zich goed kan voorbereiden op de informatie die hij aan het systeem wil vertellen. Immers : het systeem presteert niet als het niet beschikt over alle coördinaten die van belang zijn voor een goede verwerking.

Zo moet de ontwerper beschikken over feiten als :

Onderwerp:
soms met toelichting

Antwoord
evt. doorhalen wat niet relevant is.

Onder welk logo wordt het product op de markt gebracht?

De facturering voor licentiekosten is namelijk gekoppeld aan de onderneming die het product op de markt brengt. Het product valt dan dus onder de backoffice van die onderneming. Dit bedrijf is dus ook de beheerder van de portefeuille.

Naam bedrijf / logo

Doelgroep:
Benoem de soort verzekeringen die op basis van dit product mogen worden ontwikkeld.
In dat geval is dit product slechts een raamwerk voor het ontwikkelen van andere producten die niet buiten dit raamwerk mogen vallen.

Indien relevant

Benoem de partijen die betrokken zijn bij verzekeringen die afgesloten worden op basis van de onderstaande coördinaten:

Contractant :

1) Nee
2) Ja.

Verzekerde (indien anders dan contractant)

1) Nee
2) Ja.

Een makelaar (indien u als intermediair met sub agenten werkt)

1) Nee
2) Ja, wij zijn de labelgever

Een Centrale administrateur
Zoals bij de Rabobank, waar alle Rabobanken hun financiële administratie centraal laten uitvoeren. Maar het kan ook een VVE betreffen of een

Een sub-agent/adviseur (indien u een verzekeraar of Gevolmachtigde Agent bent)

1) Nee
2) Ja, voorbeeld nodig

Een verzekeraar of meerdere verzekeraars

1) Nee
2) Ja, lijst met namen gewenst

Een verzekeraar die ingeschakeld wordt bij Special Limits

1) Nee
2) Ja.

Een makelaar/broker die een deel van de herverzekering regelt

1) Nee
2) Ja, info nodig

Royalties:
Indien dit product is samengesteld of ontworpen door een externe partij, heeft u dan afspraken gemaakt t.a.v. een vergoeding die u bent verschuldigd?
Zo ja, dan wordt dit via de financiële administratie in het grootboek gespecificeerd op de door uw onderneming daarvoor geopende rekening.

1) Nee
2) percentage over de omzet van dit product: …pro mille
3) een bedrag per polis: € ……

Talen medewerkers :
Standaard bieden wij onze software aan voor medewerkers die de Nederlandse of de Engelse taal machtig zijn. Ook voor buitenlandse verzekeraars die meekijken, is dat prettig.
Indien gewenst, bieden wij de taal op het scherm ook aan in andere talen.
Indien gewenst : welke taal/talen?

1) Geen belangstelling
2) Wel belangstelling
Nederlands en Engels beschikbaar
Andere talen op basis van nacalculatie

Talen klanten :
Standaard wordt alle output (brieven/polis documenten, facturen) samengesteld op basis van de Nederlandse taal. Wilt u ook documenten kunnen leveren in de taal die uw klanten machtig zijn? Zo ja, welke talen?

1) Nederlands
2) Ja, namelijk
………………
………………………………………………..

Welke partij draagt voor dit product de belastingen af aan de Inspectie?
Noot: Facturen maken altijd melding van de verschuldigde belastingen, maar als deze vervolgens worden afgedragen door een andere partij, dan heeft dat gevolgen voor de verwerking in het grootboek.

1) Uw onderneming
2) De bemiddelaar/makelaar
3) Uw gevolmachtigde agent
4) De leidende verzekeraar

5) De verzekerde zelf

Assurantiebelasting Buitenland
Wilt u dit verzekeringsproduct ook aanbieden bij uw Nederlandse klanten die belangen willen verzekeren buiten Nederland?

1) Nee
2) Ja.

Zo ja, specificeert u dan op facturen de aldaar verschuldigde belastingen.

1) Nee
2) Ja.

Zijn er verzekeraars bij het product betrokken, die zelf belastingen zijn verschuldigd zoals Corporate tax in België.

1) Nee
2) Ja.

Klanten in het Buitenland
Wilt u dit product ook aanbieden bij klanten die woonachtig zijn buiten Nederland?
Zo ja, welke landen?

1) Nee

2) Ja,

Valuta:
Wilt u de optie dit product aan te bieden op basis van een andere valuta?
Zo ja, welke ?

1) Nee
2) Ja, namelijk

Wat is de naam van het product ?
Het gaat hier niet om de branche, maar om de commerciële naam.
Deze koppelt u vervolgens aan een branche in algemene zin.

Tot welke branche behoort het product in algemene zin ?
Een branche-lijst is beschikbaar.

Contractant / Verzekerde
Kan bij dit product de identiteit van de Contractant en de verzekerde verschillen?

1) Identiek
2) Verschillend is denkbaar

Keten-registratie
Als er sprake is van een keten-registratie, dan worden de adviestaken uitgevoerd door adviseurs die aangesloten zijn bij een centrale administratie zoals een serviceprovider, een reisorganisatie of de Rabobank. Is dit product bedoeld voor samenwerking met een specifieke keten waarvan de financiële administratie centraal wordt gevoerd?

1) Nee
2) Ja, met de navolgende onderneming(en):
……………………..
…………………………………..

Gaar het om een doorlopende verzekering of om een aflopende?

1) Doorlopend
2) Aflopend

Verzekerde som
Is er bij dit product sprake van één verzekerde som (optelsom van alle verzekerde belangen)?
In dat geval is de verzekerde som dus te bereken door de onderdelen van het pakket bij elkaar op te tellen: een vierkantstelling ter controle is dan gewenst.

1) Saldeerbaar
2) Niet saldeerbaar

Naverrekeningen/declaraties
Bevat uw verzekeringsproduct enige vorm van premiecalculatie op basis van declaratie?

Denk dan aan bedrijfsschadeverzekeringen en aan goederendeclaratiepolissen.
Het systeem maant de klant dan dus tot het leveren van de benodigde informatie.

1) Nee
2) Ja

Welke contractsduur is op de overeenkomst van toepassing?
Dit is mogelijk voor de klant van belang zijn in verband met de stabiliteit van zijn verzekeringskosten.

12 maanden
24 maanden
36 maanden

Premie in termijnen toegestaan ?
Zo ja, per 1,2,3,4,6,12,24 of 36 maanden

Per dag
1 maanden

2 maanden

3 maanden

4 maanden

6 maanden

12 maanden

24 maanden

36 maanden

Inzake prolongatie:
Wordt de jaarlijkse prolongatie handmatig uitgevoerd?
Vindt de jaarlijkse prolongatie automatisch plaats?
Of is een actie gewenst waardoor de prolongatie wordt vrijgegeven voor eenmalige prolongatie.

1) Handmatige prolongatie
2) Automatisch
3) Oproep continuatie gewenst

Tekeningsjaren (yoa) of boekjaren
Is voor dit verzekeringsproduct het registreren van het tekeningsjaar relevant?

Dit is van belang, omdat eventuele schadereserveringen ten laste van het juiste jaar moeten komen.

1) Tekeningsjaren
2) Boekjaren

Is voor deze verzekeringsvorm sprake van een kans op cumulatie ?
Indien ja : dan heeft het zin Google Earth te consulteren vanwege cumulatie met naburige belangen.

1) Ja
2) Nee

Is voor dit product een enkelvoudige tarief-module van toepassing?
Een meervoudige tariefmodule verschilt per onderdeel/belang.

1) Enkelvoudige
2) Meervoudige

Verzekeringspakket
Als er sprake is van een pakket verzekerbare onderdelen, dan is het van belang dat u voor ieder onderdeel een formulier (zie hierna) completeert.
Den dan aan combinaties als Opstal, inhoud, goederen, rechtsbijstand, aansprakelijkheid)

1) Is geen pakket
2) Is wel een pakket

Algemene omschrijving
Omschrijf in algemene zin een paar regels tekst die afgedrukt kan worden op polissen en facturen.
Doel : het informeren van de klant over het doel van de verzekering die hij heeft lopen.

Omschrijving op rekening couranten:
Uiterst korte tekst om te duiden welke verzekering het betreft.

Risico code
Wilt u wel of geen gebruikmaken van een codering waarmee u m.b.t. dit product statistische waarde wenst toe te voegen? Zo ja, voeg lijst toe.

1) Ja
2) Nee

Tarief code
Wilt u voor dit product één of meerdere tariefmodules toepassen?

1) Eén
2) Meerdere

Technische inspectie:
Registreert u voor dit product de datum van de meest recente technische inspectie?

1) Ja
2) Nee

Taxatie door deskundigen:
Is voor dit product een taxatie relevant? En dan met name de datering daarvan.

1) Ja
2) Nee

Is voor dit product sprake van een eenduidige identiteit voor alle belangen ?

Denk dan aan een autokenteken, een registratienummer van een boot, een geboortedatum, een postcode of een adres. Alle verzekerbare belangen hebben daarop betrekking.

………………………

Is het product bedoeld voor zakelijke klanten ?
Of voor particuliere consumenten ?

1) Particuliere

2) Zakelijke

Over de risicodekking:
1) Wordt het product ondergebracht bij één vaste verzekeraar die 100 procent dekking biedt?
2) Of betreft het een gevolmachtigde agent die 100 procent dekking biedt via één of meer volmachten?
3) Of bent u een tussenpersoon die voor een klant verzekeringen heeft afgesloten bij een partij die geen gebruik maakt van het Rekencentrum?
4) Of bent u een intermediair die co-assurantie toepast?
5) Of bent u een partij die dekking tevens dekking zoekt bij derden?
6) Of participeert u in de dekking en laat U de co-assurantie over aan derden?
7) Of wordt het risico gedekt door verzekeraars die werkzaam zijn op de internationale markten?


1)

2)

3)

-

4)

5)

6)

7)

Over de verantwoordelijkheden:
Welke partij gaat het onderhoud van dit product voor haar rekening nemen?

Het gaat dan om acceptatie, polisopmaak, schadebehandeling etc.

1) Uw onderneming
2) Een door u aangestelde specialist
3) Een gevolmachtigde agent
4) De leidende verzekeraar

Digitaal archief:
Alle documenten kunnen vanuit het polisdossier geraadpleegd worden, incl alle nieuwe documenten die nog uitgereikt worden. Zijn er nog meer documenten die daarin moeten worden opgenomen?

Nee

Ja, namelijk:

Prolongatiekosten:
Worden de prolongatiekosten in rekening gebracht als klanten hun facturen per email willen ontvangen?

Ja, € ….
Nee

Worden er prolongatiekosten in rekening gebracht als klanten hun facturen per post willen ontvangen ?

Ja, € ….
Nee

Documenten bij prolongatie:
Welke documenten moet U ter gelegenheid van de prolongatie verstrekken aan de klant:

1) Groene kaart
2) Declaratie bedrijfsschade
3) Declaratie goederenvervoer
4) Declaratie goederen in opslag
5) Declaratieformulier verzekerde objecten

6) Anders, namelijk…

Automatische incasso

Geschiedt de incasso bij de klant met een factuur of via automatische incasso via ons Rekencentrum?

1) Factuur
2) Factuur met automatische incasso

Premieincasso
Welke partijen zijn voor dit product aangesteld voor de incasso van de premie

1) Uw onderneming
2) Uw (Gevolmachtigd) Agent
3) De adviseur
4) Een service provider
5) Anders, namelijk:

Vervolg op pagina : LINK

Terug naar overzicht

Gerelateerd

Bibliotheek

Sitemap

  • Home
  • Contact

Netwerk

Contact

RealXS B.V. is een werkmaatschappij van RealXS-IT

Contactadressen:
E-mail: info@realxs.nl

Postadres:
Velperengh 24
3941 BZ DOORN

bellen kan ook: 035-5233588
mobiel: 06-51574373

Downloads

  • Brochure (English)
  • Brochure (Nederlands)